En blogg från hjärtat på en trasig mamma. I den ena handen, håller jag ett barn, som bor i himlen. I den andra handen håller jag två barn som bor kvar på jorden. En blogg om att tvingas överleva en tragedi av värsta slag.

måndag 24 mars 2014

"Akta min ängel"

"Mamma, akta min ängel, på min axel"
Eller...
"Pappa, akta min ängel!!!"

Är uttryck vi fått höra några gånger sista veckorna ifrån Tekla.
Till exempel när vi tagit av och på tröja, borstat håret eller kramat henne.

Vi har aldrig pratat om änglar med henne.
I hennes bokstavsbok finns en ängel under bokstaven "Ä".
Men hon brukar oftast hinna säga "äpple" innan hon lägger märke till att där finns något annat på bilden.
Hon har såklart sett att det står några änglar nere hos Tristan, och ett fåtal härhemma.
Men hon har aldrig frågat eller pratat om dom.

Vi har aldrig kallat Tristan eller någon annan av våra älskade i himlen för änglar. Vi säger deras namn, när vi pratar om dom, för det är fortfarande det dom är för oss.

När hon sa "akta min ängel, va försiktig", när jag tvättade hennes hår tidigare ikväll, passade jag på att fråga henne lite om det.

- Har du en ängel på din axel?
- Ja, där sitter den. (Alltid höger axel)
- Vad gör den där? Varför har du en ängel? Hur ser den ut?
- Den är min ängel, du måste va försiktig för den". (Om den)

Inga mer svar...
Frågade kanske för mycket.
Är så fascinerad.
Vill ju bara veta.
Är det fantasi?
Är det på riktigt?

Vi känner ju henne, hon är klok, intelligent och har ett otroligt ordförråd. Hon är rolig, kvicktänkt, social och öppen. Hon älskar böcker, sagor och leker en del fantasi-lekar.

Men...detta känns annorlunda.
Hon är så övertygande.
Det finns inte en tillstymmelse till "lek" i närheten.

Hon har en ängel på sin axel.
Säger hon det, så har hon det!
Så är det.
Och det värmer mig.



7 kommentarer:

  1. Vackert❤️
    Jag vet faktiskt inte vad jag ska äga, jag har liksom slut på ord, ord som beskriver hur vackert pch smart det låter när hon säger så...❤️

    SvaraRadera
  2. Klart hon har en ängel hos sej. det kommer hon alltid att ha, hennes älskade storebror Tristan kommer alltid vara med henne och skydda henne, en alldeles egen skyddsängel.

    SvaraRadera
  3. För mig är änglar inte kära som har "gått över till andra sidan". Det är änglar som finns runt oss och när vi är som sårbarast hjälper dom oss att fortsätta andas lite till. I min värld är änglar något så fantastiskt kärleksfullt som vi kan be om hjälp när vi behöver. Tror att Tekla har sin skyddsängel (som vi alla har) nära, nära och ger henne skydd och kärlek<3 Tack för att du berättade, det gör mig varm i hela kroppen<3 Varm kram Pia

    SvaraRadera
  4. Vad fin Tekla är! Kan de ha pratat om änglar på förskolan? Många varma kramar till er, Elin A

    SvaraRadera
  5. Så underbart & härligt att hon uttrycker det så. Vi har ju alla skyddsänglar, ibland är det någon vi inte vet vem det är och ibland är det våra nära & kära. Min son hade en period för något år sedan då han pratade mycket om änglar och när jag frågade svarade han inte heller mer än så. Kram till er <3

    SvaraRadera
  6. <3 <3 <3

    // Krellan

    SvaraRadera
  7. ja..hon har en ängel där och det är Tristan som är med er och ser till att ni kan skratta och andas..han vill inget hellre..han vill ni ska må bra och få vara lyckliga fast han fattas er..trots att han inte är med just nu..det e allt.
    Stor kram åsa

    SvaraRadera