En blogg från hjärtat på en trasig mamma. I den ena handen, håller jag ett barn, som bor i himlen. I den andra handen håller jag två barn som bor kvar på jorden. En blogg om att tvingas överleva en tragedi av värsta slag.

lördag 27 juli 2013

Knäcke-recept!

Så kommer det äntligen.
Det utlovade receptet på knäckebrödet, som jag lyckats göra halva skåne beroende av.
Jag fick receptet av Tina, så vi kallar det "Tinas knäcke"!
Sååå lätt att göra, nyttigt och smaskigt som attans.

Tinas Knäckebröd

2 dl Majsmjöl (funkar även med dinkelmjöl tex fullkorn)
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
1 dl pumpakärnor
1/2 dl krossade linfrön
1/2 dl rapsolja
2 1/2 dl kokande vatten
4 tsk flingsalt (eller efter behag)

1. Blanda alla torrvaror
2. Tillsätt det kokande vattnet och oljan.
3. Rör ihop till en jämn smet.
4. Lägg smeten på ett bakplåtspapper, på en bakplåt, lägg ett bakplåtspapper ovanpå och platta ut med handen. Kavla med kavel för att få det riktigt jämnt på slutet.
5. Dela i lagom bitar med tex en pizza-slicer.
6. Strö flingsaltet jämnt över.
7. Sätt in i ugnen på 150 grader i 1 timme och 15 min.
8. Stäng av ugnen och öppna, låt knäckebröden stå kvar en stund och svalna.
9. Bryt loss bitarna och det är klart att ätas.

Dom är goda precis som dom är, eller med litta smör och en god ostbit.

Såhär såg det ut första gången jag bakade dom.























Lätt som en plätt, ni kan inte misslyckas!!
Gör dubbel sats direkt, ät ena halvan själv och ge bort andra halvan som en trevlig present, när ni blir bortbjudna!


Happy knäcke-bakning!

4 kommentarer:

  1. Ska försöka mig på att göra det där knäckebrödet..Ser väligt gott ut..Kram till dig Shopie/ christel

    SvaraRadera
  2. Nu ska det bakas i Gantofta också!! Dina var supergoda och ja, det är bara att erkänna, jag är knäckbröds addicted!

    SvaraRadera
  3. Har oxå gjort dessa knäcke - supergoda o hur lätt som helst :))))

    //Krellan

    SvaraRadera
  4. Hela häljarp bakar knäcke. <3

    SvaraRadera