En blogg från hjärtat på en trasig mamma. I den ena handen, håller jag ett barn, som bor i himlen. I den andra handen håller jag två barn som bor kvar på jorden. En blogg om att tvingas överleva en tragedi av värsta slag.

lördag 27 juli 2013

Vinbärs-saften då?

Det är lika enkelt som knäckebrödet att göra.
Terapin ligger mycket i bärplockandet, men lika mycket i själva "saftandet"!
Jag gillar att vara i köket, göra saker från grunden själv.
Det var min och Tristans grej, han lagade middag med mig nästan varje dag, vi bakade ofta, också planterade vi. Det var våra bästa stunder tillsammans.
Det har varit och är fortfarande en lång väg kvar, för att komma tillbaka till att kunna klara av att göra allt detta utan honom. Här lagas tex i princip ingen middag av oss själva härhemma. Tack gode gud för vårt skyddsnät av familj och vänner.
Däremot har jag så smått börjat plantera lite, baka knäcke och göra saft.
Tvingar mig själv lite, kan ju inte bara sitta i soffan.
Men ingen flädersaft i år - det gör för ont.
Men vinbärssaften är supergod också.

Här kommer receptet för den som är intresserad:

Röd vinbärssaft

2 l röda vinbär
5 dl vatten
6 dl socker per liter avrunnen saft
1 krm natriumbensoat per liter färdig saft.

Detta recept ger ca 1 liter koncentrerad saft.
Vi gjorde på blandade bär, både röda, svarta och de vit/rosa vinbären. Vi hade i mindre socker än receptet, smaken är som baken, vi gillar inte för söt saft. Så smaka av efterhand.
Vi gjorde på ca 10kg bär och det gav nästan 12 liter.

Såhär gör du:
Koka upp bär och vatten i en stor kastrull.
Låt koka tills bären mjuknat, cirka 10 minuter.
Pressa under tiden bären mot kastrullens sidor så de mosas. Låt självrinna i en silduk i ställning i 30 minuter.
Mät upp saften och koka upp med 6 dl socker per liter saft.
Ta från plattan och skumma av. Tillsätt eventuellt 1 kryddmått natriumbensoat per liter saft, som konserveringsmedel.
Häll ända upp i väl rengjorda, varma flaskor och förslut väl. Förvaras svalt.

Tips! Om du inte har någon silduk och ställning kan en gammal kökshandduk och ett vanligt durkslag användas. Sila först bärmassan grovt genom durkslaget utan handduken och låt därefter saften rinna av genom handduken i durkslaget.

Såhär såg det ut:





























Lätt och gott, iskallt i sommarsolen!

1 kommentar: