En blogg från hjärtat på en trasig mamma. I den ena handen, håller jag ett barn, som bor i himlen. I den andra handen håller jag två barn som bor kvar på jorden. En blogg om att tvingas överleva en tragedi av värsta slag.

lördag 22 december 2012

Vi försöker...

Vi kämpar.
Ingenting är självklart.
Att planera fungerar inte, känslorna just här och nu som styr.
Men vi andas.
Vi biter ihop.
Vi kämpar.
Trots att granen köptes och flyttade in i torsdags, fick den ljus och kulor först idag.
Men här är inte en tomte framme, eller några julgardiner uppe.
Julkartongerna har stått i tvättstugan sen början av veckan.
Men det går bara inte.
Klarar inte att plocka ur hans tomtar.
Hans "fula" stearingrisar han fick förra julen av grannen (förlåt Ann-Christine, men dom är inte granna). Han fick välja vilken tomte han ville hemma hos dom, och då valde han två runda, röda stearingrisar.
Dom stod på hans bord hela julen och som han älskade dom.
Han ville inte packa ner dom, när julen var slut.
Men jag lovade att vi skulle ta fram dom nästa jul igen.
Nu är det nästa jul.
Och han är inte här.
Jag borde såklart ta fram grisarna ändå.
Men har inte kunnat förmå mig.
Kanske imorgon.
Eller övermorgon.
Kanske kommer det fram nån tomte också, kanske inte.
Det spelar liksom ingen roll i år.

Vi kämpar för Tekla, och hon har fått sin gran.
Hon älskar den.
Det är mer än tillräckligt för henne i år.
Vi kräver inte mer av oss själva just nu.





Vi tackar för alla former av julhälsningar.
Dom värmer.
Vi önskar förstås detsamma till er, - en fridfull jul.

(Men jag ska inte ljuga, låtsas eller förneka. Ni vet ju att ni får sanningen av mig. Någon fridfull jul får vi inte, det är vi medvetna om. Men vi ska andas, vara omgivna av vår kärleksfulla familj, vi ska dela ut klappar till barnen och äta gröt. Tekla ska få sin jul som 1-åring)

Kram från en trasig mamma

24 kommentarer:

  1. Kämpa på.....andas.
    Många kramar till er
    Ps! Vilken fin liten tös som spanar in julgranen : )
    /malinrj

    SvaraRadera
  2. Fina fina fina du, du är en människa, av kött och blod, med känslor och hjärta, ni ska inte kräva mer av er själva heller, ni andas existerar och kämpar, och det är det enda ni behöver göra, ni är hjältar i min värld. Jag tänker på er varje dag. Kramar/ Pia Å

    SvaraRadera
  3. All respekt till er. Att ni bara står upp!
    Här och nu.. Ta det som det kommer..
    Ni är fantastiska som så öppet och kärleksfullt delar med er av er sorg.
    Mitt hjärta läkte lite, för stunden, idag när jag fick krama dig på riktigt.
    Ständigt i mina tankar<3
    //Emma

    SvaraRadera
  4. Varma kramar till er...❤

    Julia

    SvaraRadera
  5. Tänker på er. Tekla ser hel nöjd ut;-) lampor och glitter fin fint.
    Ni är duktiga! Kram jennie

    SvaraRadera
  6. Ni är tappra, ni kämpar och ingen annan kräver eller tycker att ni ska göra mer än ni redan gör hjärtat. Ni gör helt rätt som bara följer er känsla, er ork och er sinnesstämning, kräv inte mer av er själva.

    Ni är så kärleksfulla som har närvaron för Teklas skull, en gran till henne räcker mer än väl, hon är nöjd! Du kanske inte tar upp Tristans grisar i år, men det gör du kanske nästa år? Inga krav, inga måsten, följ hjärtat vännen och hur mycket du klarar av.

    Många kramar från hela familjen.

    SvaraRadera
  7. Lilla fina Tekla som tar sig an granen!

    Sophie, jag har läst tillbaka i tiden i din starka och fina blogg, upplevt dig och din fina familj och det som hände er finner jag inga ord för - bara smärta och tårar. Ni skulle ha en "modalj" allihop som kämpar med vardagen och andningen varje stund.

    Jag önskar er juldagar av gemenskap och kärlek, trots allt, och ett välsignat nytt år.
    Ni finns i mina tankar.

    M

    SvaraRadera
  8. <3 Ni finns i mina tankar!
    Varma kramar,
    Sara M

    SvaraRadera
  9. Varmaste tankar och kramar till er...

    SvaraRadera
  10. Jag önskar att ni kunde få en god jul även om jag vet att det är omöjligt..önskar er i alla fall fina stunder tillsammans med nära o kära. Fint att ni klädde granen för Teklas skull. Följ era hjärtan, tänk på er själva o vad ni känner och strunta i alla andra. Ni finns i mina tankar, tänker mkt på lille Tristan också nu i jultider, han finns med i mitt som så många andras hjärtan även om vi aldrig träffats. Kram Caroline W

    SvaraRadera
  11. Ta en dag i taget älskade vän. Gör det som känns rätt, det som ni orkar, det som känns viktigt. Man behöver inte göra allt....Ta det som det kommer....

    Är glad att ni har en så fin familj att umgås med under dessa tunga dagar. Ni behöver dem. Ni behöver all kärlek i världen...

    En bamsekram från Hatten.
    // Krellan

    SvaraRadera
  12. All kärlek till er i denna tunga tid. Ni finns i mina tankar ständigt. Kram

    SvaraRadera
  13. ♡♥♡ All kärlek till Er ♡♥♡ // Olivera

    SvaraRadera
  14. Kusin Sofie`s mormor.23 december 2012 kl. 21:35

    Sophie.
    Mina tankar går hela tiden till Dej och din familj.
    Inte minst dessa dagar.
    Jag förstår att det är extra tungt just nu.
    Du förmedlar dina känslor så väl och fint,
    att man känner i hela kroppen vilken utmaning varje andetag,
    varje timme, varje dag är.
    Ändå känner jag att Du trots det, försöker göra allt för din familj.
    Jag beundrar din styrka.
    Tack vare den har ju Tekla fått den jättefina granen.
    Julen behöver ju inte vara en massa av pynt.
    Det räcker bra med en gran!

    Måtte Du och Henrik också få lite julefrid.
    Jag önskar inget högre.

    Massor med styrkekramar till er från
    Karin o Bert i Karlstad.

    SvaraRadera
  15. Vill skicka tusen kramar och hälsningar. Det har inte gått en dag utan jag tänkt på er.
    Önskar så innerligt att julen kommer med frid, värme och ro i kropp och själ. Jag beundrar dig Sophie, som delar med dig av allt till det yttersta...du är banne mej helt otrolig i ditt sätt att uttrycka din sorg. Skulle vara fel att inte önska en God Jul. Ta väl hand om er och er lilla söta prinsessa! Kram och hälsning från Ingrid, din f.d. kollega

    SvaraRadera
  16. Jag tänker så mkt på er och man önskar så man kunde ge er tristan tillbaka .. Sån frustration och maktlöshet att inte kunna hjälpa ..
    Vilken fin gran lilla Tekla fick, hon är så go.
    Och tristan är med er det vet jag. All kärlek till er, ni har en egen plats i mitt hjärta/c

    SvaraRadera
  17. Mina tankar är hos dig och din familj Sophie. Kramar// Caroline må

    SvaraRadera
  18. Kan inte sluta tänka på er. Tänker även på några vänner till oss som plötsligt förlorade sin tvååring för bara en månad sedan... Förstår inte hur ni och dem ska ta er igenom julen... Men jag vet att ni gör det för syskonens skull.

    Jag tycker ni är helt otroliga, och precis som du skriver - ett andetag i taget och med familj omkring er så kommer det gå.

    Tänker på er. Kan inte riktigt hitta rätta julkänslan denna julaftonsmorgon, men kramar mina ungar extra länge och känner tacksamhet.

    Önskar er en fridfull jul, även om det kommer bli svårt.

    SvaraRadera
  19. Lyssnar på "julen är här" och tänker på er med en klump i magen. Önskar er så innerligt en fridfull jul... Kram

    SvaraRadera
  20. Jag kikar in på julafton för att sända en tanke och en kram!

    <3

    SvaraRadera
  21. Kram till en trasig familj som kämpar allt vad dom kan.

    Ewa

    SvaraRadera
  22. Önskar er en god fortsättning och hoppas julen var och kommer att vara så fin och fridfull som möjligt. Var på kyrkogården igår och tände ett ljus för Tristan. Tänker så på er och skickar styrka och värme er väg.

    Mia

    SvaraRadera