En blogg från hjärtat på en trasig mamma. I den ena handen, håller jag ett barn, som bor i himlen. I den andra handen håller jag två barn som bor kvar på jorden. En blogg om att tvingas överleva en tragedi av värsta slag.

torsdag 21 februari 2013

EMDR-Behandling

Jag är just nu lite som en stängd mussla.
Pratar inte så mycket.
Orkar inte tänka framåt.
Gör ont att planera.
Orkar inte tänka bakåt.
Gör för ont att minnas.
Ord gör ont.
Minnen gör ont.
Bilder gör ont.

Såhär är det.
Varje dag återupplever jag olyckan hundratals gånger i mitt huvud, framför mina ögon.
Skräckbilder, skräckminnen ifrån den dagen.
Det kan vara en bild, ett ord, en plats, ett namn, i princip vadsomhelst som utlöser det.
Men framförallt tåget såklart, som hörs och syns överallt i vår lilla by.
Värst av allt just nu är att jag saknar min älskade onge, saknar att titta på hans fina leende. Men jag kan inte titta på bilder av honom, kan knappt tänka på honom, minnas honom, eftersom det i 85% av gångerna avslutas med skräckbilder från olyckan.
Brännande ångest.
En smärta som får bröstet att sprängas.
Illamående.
Panik.
Klarar jag ett andetag till?
Går det ens att fortsätta andas?
Jag orkar inte ha såhär ont längre.
Jag orkar inte ha denna fruktansvärda ångest.
Mardrömmar.
Min hjärna vilar aldrig.
Jag orkar inte längre.
Jag orkar inte se tåget köra på honom fler gånger.

Min samtalsterapeut har hittat en behandling som jag ska få prova, och imorgon är första gången.
Den heter EMDR-behandling och utförs av en psykolog.
Jag vet egentligen inte så mycket om det.
Men förhoppningsvis ska den hjälpa mig med att "dämpa" skräckbilderna/minnena.
Första mötet är som sagt imorgon och efter det vet jag mer.
Jag är livrädd och jättenervös.

Ni som undrar vad EMDR är kan läsa om det här:
http://www.psychologist.se/emdr.html

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6233

http://fof.se/tidning/2008/2/terapi-med-ogonrorelser-dampar-skrackminnen

Det är ungefär vad jag vet om behandlingen.
Vi får väl se om det kan hjälpa mig.
Jag är mottaglig för all hjälp jag erbjuds.
Enda sättet att överleva detta.


16 kommentarer:

  1. Önskar jag kunde lindra... stor kram från Åsa
    <3

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas innerligt att Du kan få lindring, om än bara lite.. Håller tummarna hårt.
    Ni är med mig varje dag. I mina tankar och i mitt hjärta.
    Kramar om❤

    SvaraRadera
  3. Håller tummarna så hårt så! ♥

    SvaraRadera
  4. Lycka om det kunde hjälpa.... Lycka till!! Kram A

    SvaraRadera
  5. Av hela mitt hjärta hoppas jag att det här lyckas lindra på något sätt, om så bara i små små doser i korta korta stunder. Jag hoppas så innerligt få läsa att ditt trasiga hjärta och din sårade själ emellanåt kan få lite lindring, en millisekund av ro och vila. //E

    SvaraRadera
  6. Tänker på dig/ Pia Å

    SvaraRadera
  7. Jag hoppas o önskar att detta kan hjälpa dig få lite vila <3
    Vill tipsa dig om en sak som oxå kan hjälpa dig med avkoppling, taktil massage. Anna Gunnarsson har det i Marieholm, hon hjälpte mig när jag hade det jobbigt. Det va det bästa jag gjort, o även om mitt jobbiga inte är i närheten av det du går igenom så tänker jag att det kanske kan hjälpa dig ändå <3
    Lugna händer heter hennes företag.
    Skickar kärlek o kramar <3 /Anna

    SvaraRadera
  8. Blir så ledsen av att läsa att du upplever detta hemska ögonblick så tydligt, varje dag. Klart man förstår att det har etsats sig fast på din näthinna men just ditt uttryck "Jag orkar inte se tåget köra på honom fler gånger" går rakt in i hjärtat på en.
    Hoppas verkligen att denna behandling kan hjälpa dig, måtte den hjälpa dig!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Gör så ont !Önskar av hela mitt hjärta att denna behandling ska lindra på något sätt!!Tänker på dig varje dag!!Stor kram till dig mitt hjärta../christel

    SvaraRadera
  10. Hoppas detta funkar så du kan få lite ro i kroppen. Lycka till imorgon <3 många styrkekramar till er

    Mia

    SvaraRadera
  11. När jag ramlade över denna metoden (via ett tv-program) så kände jag mig helt full av sår (knutar) i själen efter många trauman. Jag hade försökt på alla sätt att bli av med dem men inte lyckats. Knutar som hindrade mig på olika sätt. Det var otroligt skönt att få lösa upp dessa knutar och kan själv använda mig av metoden när det behövs. Det är helt otroligt vad några ögonrörelser kan göra skillnad. Jag hoppas innerligt att du ska få samma hjälp med denna metod som jag. EJm

    SvaraRadera
  12. Fina fina fisen! Jag håller dig i handen......kramar dig hårt....du är fantastisk, du är så stark, du är så klok, du är så unik.......Jag finns här.......jag tycker att det låter bra med denna behandlingsmetod och är det någon som kan förstå och ta till sig detta av många jag känner så är det du......Du har alla verktygen därinne.....bra att du får hjälp att använda dom.....Jag finns här...håller dig i handen.....puss och kärlek i massor!!!

    SvaraRadera
  13. Hoppas så att detta hjälper dig.Så du slipper se dom hemska minnes bilderna.Utan bara underbara bilder av lilla fina Tristan din underbara onge.Kram <3 Jenny Sandberg

    SvaraRadera
  14. Hej. Jag tror det kommer gå jätte bra. Jag har också precis påbörjat emdr behandling efter alldeles för lång tid av kö. Har varit dör fem gånger.
    Förstår precis varenda ord du skriver om hur du upplever allt.
    Kämpa på. Styrka till dig.
    Kram

    SvaraRadera