En blogg från hjärtat på en trasig mamma. I den ena handen, håller jag ett barn, som bor i himlen. I den andra handen håller jag två barn som bor kvar på jorden. En blogg om att tvingas överleva en tragedi av värsta slag.

måndag 17 mars 2014

Begravning.

Jag gillar inte ordet.
Vem gör det?
När det ordet används, betyder det ju att någon är död.

Jag använder det inte.
Bara ytterst sällan, för att människor ska veta vad jag pratar om.
Som nu.
I rubriken.

Många ser den som ett sista avsked.
Det gör inte jag.
Om människor tänker efter, så tror jag egentligen inte att dom heller gör det.
I alla fall inte dom som tror att själen lämnat kroppen och vandrat vidare, den stund man tar sitt sista andetag.
Om man nu tror att vi möts i himlen igen.
Då är det ju inte ett sista farväl.
Inte heller ett sov gott.
Eller vila i frid.
I himlen ska dom ha det fint, tills vi ses igen.
Där ska vi ju alla mötas och vara tillsammans igen.
Så alltså är begravningen mer en hyllning av det liv som varit.
Och ett, "Vi ses igen en dag"!
Om det nu är det man tror.

Man är ju fri att tro vad man vill.
Somliga tror ju bara att allt tar slut och blir svart.
Man är borta.
För alltid.
Då är det ju ett sista farväl.

Ordet för mig är hursomhelst väldigt laddat.
Det hör ihop med ångest.
Även om Tristan's "Vi ses igen" var så fin.
Precis så som vi önskade.
Tack vare underbara människor, som hjälpte oss att genomföra den dagen.

Jag har inte varit i en kyrka sen dess.
Inte vågat!
Livrädd för att återuppleva.

Men i fredags behövde jag gå in dit.
I samma kyrka.
Mitt hjärta ville och jag var redo.
För att säga till Eva;
"Vi ses igen, var inte rädd. Tristan och dina andra älskade tar emot dig och tar hand om dig"

Jag satt alldeles lugn i bänkraden, med mamma och Malin vid min sida.
Mina ögon ville blunda.
Jag satt där och andades lugnt.
Lyssnade till varje ord och sång.
Och han var där, mitt älskade lilla barn var där.
Jag kände honom så starkt.

Jag är så glad att jag tog mig mod att gå dit.
För Eva.
Och för att jag fick känna honom så nära mig igen.

Jag gick direkt hem, plockade fram dvd-skivan.
Satte mig på golvet framför tv:n och tittade på inspelningen av hans "Vi ses igen"!
Utan panik.
Tittade, kände, grät och fylldes av saknad, längtan och sinnesjuk smärta.
Men mest av allt kände jag kärlek i den stund.

Tack alla som visade oss så mycket kärlek den dagen och gör än idag.

Tack Lars, Wiveka, Linda och Fredrik för att jag fick vara med i fredags.
Mina tankar finns hos er varje dag.

Godnatt Vänner!

12 kommentarer:

  1. Förstår att det var jobbigt! Det finns en låt som jag tror du skulle känna igen dig en del i ... Den finns på min blogg. Jag vet inte hur det är för dig, men om jag har ångest mår jag bättre av att lyssna på laddad musik.
    // Polly

    SvaraRadera
  2. Stor varm kram Anki

    SvaraRadera
  3. Fina Sophie <3
    Kram Bente

    SvaraRadera
  4. Älskade fina du, allt du skriver fångar så mycket omfong. ♥ Kram

    SvaraRadera
  5. Så fint, så fint, så fint! Kram från Helen i Vallåkra

    SvaraRadera
  6. "inte gråta", "inte gråta", "inte gråta". Så tänker jag nästan varje gång jag inför att läsa din blogg. Och nej det gick inte den gången heller. Ändå blir jag så tacksam för detta inlägg, som inger hopp. Tacksam för att du hittat denna känsla av "inte panik". Om en för en stund. När jag var yngre tänkte jag på livet som en aldrig sinande tidsresurs. Jag hade fel. Jag var en obotlig teoretiker som inte trodde på något utan bevis. Nu vill jag hellre tänka att bara för att jag inte kan se det, betyder det inte att det inte finns. Så tänkte jag när jag hittade denna dikt:
    "När en blomma bryts av
    i sin vackraste blom
    då blir marken så trist
    och så fruktansvärt tom.
    Men kanske ändå
    att det någonstans finns
    en äng eller undangömd skreva,
    dit blommor som brutits för tidigt
    får komma och fortsätta
    växa och dofta och leva…
    Inte kan väl den blomman
    förvandlas till stoft
    som av himlen har fått
    både färger och doft?
    Men kanske ändå
    att det någonstans finns
    en kärlek som allt kan förklara:
    att Den som har gjort
    den blomman en gång
    nu vill ha den tillbaks
    för Han kan inte mer
    vara utan den bara……"

    SvaraRadera
  7. Otroligt fint skrivet. Det gör mig glad att du kände att Tristan var med dig i fredags. Och också att du kunde titta på dvd:n. Kram!

    SvaraRadera
  8. Hej Shopie!!försöker mig på att skriva och hoppas att det ska fungera nu,min telef har ej fungerat😁Jag tänker på dig varje dag och läser din blogg!!så rörande fint du skriver!Tårar rinner och man får den där klumpen i halsen!Du är suverän på att skriva Käraste Shopie💕Så starkt av dig att gå till kyrkan!Jätte fint att du kände att Tristan var där💕Tänker på er !!Stora varma kramar christel❤

    SvaraRadera
  9. Allra finaste Sophie <3 Din styrka är magisk, jag vet att du inte känner dig stark men maken till styrka som du och Henrik har trodde jag knappt fanns. Känns fint att du fick vara med på Evas "vi ses igen" och det gör mitt hjärta så varmt, att du kände Tristans närvaro så starkt.

    SvaraRadera
  10. Tårarna kom när jag läste att du kunde känna Tristan så starkt o tydligt i kyrkan, så underbart....så fint....måste vara skönt, en befrielse....vilken lycka! Är så glad att du vågade gå dit, fick känna....ta in allt....

    Kram Krellan

    SvaraRadera