En blogg från hjärtat på en trasig mamma. I den ena handen, håller jag ett barn, som bor i himlen. I den andra handen håller jag två barn som bor kvar på jorden. En blogg om att tvingas överleva en tragedi av värsta slag.

måndag 25 februari 2013

EMDR - Första mötet

I fredags hade jag som sagt mitt första möte med psykologen som ska utföra emdr-behandlingen på mig.
Jag visste inte så mycket om behandlingen innan, och visste inte heller riktigt vad som skulle hända första mötet.
Jag är ju kontrollfreak, och hade ju såklart lite panik, eftersom jag inte hade koll på läget alls.
Visste inte riktigt vart stället låg eller hur det såg ut där.
Oturligt nog jobbade alla mina nära och Henrik var tvungen att ta hand om Tekla, så jag fick gå ensam.
Men dom skjutsade mig till rätt ställe i alla fall.
Jag var jättenervös, rädd och uppstressad, när jag skulle gå in.
Hatar väntrum. Fick panik över nåt frågeformulär som man skulle fylla i innan, på typ 80 frågor.
Glöm det, kunde ju knappt andas.
När jag väl kom in i rätt rum med psykologen, började jag gråta nästan direkt av ren stress och rädsla.

Psykologen, en man i 60-årsåldern, mycket proffessionell, empatiskt, men inte direkt varm och tröstande, lyckades lugna mig efter en stund.
Han började sedan att berätta lite kort om behandlingen, hur länge han jobbat med den (sen -96).
Och att statistiken för att behandlingen ska ha god effekt är hög.
Han berättar att det inte är många här omkring som utför denna behandlingen och att jag har "tur" att han fanns så nära.
Han berättar att jag är där för att jag räknas som en trauma-offer.
Och att behandlingen ofta utförs på den "typen".
Han kändes väldigt kompetent, påläst och kunnig, men jag fick lite "besserwisser" vibbar, och då blir jag lite anti!
Jag skulle i princip inte berätta nånting om min historik, om olyckan eller mitt mående, denna gång.
Istället skulle han testa ifall min kropp/psyke ens reagerade på behandlingen.
Jag fick sätta mig bekvämt på en stol framför honom, och han började flytta fingrarna framför mina ögon, från sida till sida, olika avstånd och olika tempo.
Ungefär en minut, sen paus.
Då frågade han hur det kändes, vad jag tänkte?
Jag kände ingenting, tänkte ingenting.
Så gjorde han likadant igen.
Jag kände fortfarande ingenting, och allt jag kunde tänka va "slappna av, slappna av"!
Då ville han att jag skulle tänka på en solnedgång! Han berättade att efter en omgång till, bör jag kände mig avslappnad i kroppen, lite varm och lugn.
Också flyttade han fingrarna igen. Mina ögon följde efter.
Men jag kände ingenting, snarare prestationsångest, över att inte alls bli avslappnad.
Så blev jag ledsen.
Paus.
Inte bra att behandla, när man är ledsen, då kan tydligen de känslorna bli starkare.
Han frågade lite om mina gråtattackar.
Försökte prata bort det, genom att berätta att han matade fåglar i sin trädgård.
Då hör jag nåt ljud i ventilationen, som lät lite som fågelkvitter.
Han ber mig hålla kvar det ljudet.
Han börjar röra fingrarna från sida till sida igen.
Paus i en minut.
Sen börjar han igen.
Allt jag hör är fågelkvitter.
Så fortsätter han en stund, och plötsligt har min axlar sjunkit, stressen i magen är borta, händer ligger avslappnat på benen, jag känner mig varm i ansiktet och börjar gäspa.
- Bra, säger han. Nu ser jag att du reagerar på behandlingen. Det är positivt.

Ögonrörelserna sänder signaler till hjärnan, som sänder signaler till något i musklerna, som gör att man slappnar av. Förklaring utan fina ord.

Nästa gång är tanken att vi då ska gå igenom olyckan, skräckbilder, skräckminnen under behandlingen.

Hur funkar då behandlingen? Hur kan den hjälpa? Vad ska den göra?

Helt ärligt, vet jag inte riktigt!
Jag är för okoncentrerad, för att hänga med helt nu.
Men om jag förstått det rätt, kan denna typ av behandling flytta skräckminnena från korttidsminnet till långtidsminnet, vilket gör att dom inte ska spelas upp hundra gånger om dagen för mig.
Behandlingen ska också kunna dämpa ångesten i samband med att minnena dyker upp.
Den kan inte radera minnen, minska sorg, saknad, eller längtan.

Jag undrar fortfarande hur detta ska gå till?
Svårt att tro att detta ska hjälpa, fungera på mig.
Är rädd och nervös.
Men är öppen, och ger det en chans.

Nästa behandlingen imorgon.
Det blir tufft.





16 kommentarer:

  1. Tänker på dig... Varm kram och sänder styrka inför morgonen!

    SvaraRadera
  2. Till naturen skeptisk kan jag förstå din reaktion... men gör det gott så är det bra så ändå!
    Det är värt ett försök.
    Lycka till, allt gott och stor kram från Åsa
    <3

    SvaraRadera
  3. ❤ vi är många där med dig som håller din hand Sophie. Känner Du? ❤

    SvaraRadera
  4. Förstår din reaktion, de tar tid, de är en lång process.
    De är som han sa att du ska inte glömma, sluta sakna mm.
    De är att du ska kunna leva vidare utan att behöva kämpa med varje andetag!

    Tänker på er varenda gång jag går till skolan och lämnar mina barn. När jag kommer till dagis så står de Teklas namn på en korg, och undrar hela tiden när hon ska börja :-)

    Ni finns i mina tankar ofta och mycket!

    Kämpa på! Tiden läker inte såren, men du lär dig hantera det!!


    KRAMAR!!!!

    SvaraRadera
  5. Tänker på dig! Vad bra att du går dit fast du är skeptis till denna behandling. Många varma kramar Elin A

    SvaraRadera
  6. Lycka till, Sophie! ♡
    Tove Jansson lär ha sagt, att man inte kan vara modig utan att först vara rädd.
    Jag tycker att du är jättemodig!
    Många kramar!

    SvaraRadera
  7. Att vara skeptisk till nya saker, särskilt sådana man inte vet något om är solklart, ligger i människans natur. Sophie, testa den här inställningen: lämna din skepsis utanför dörren till behandlingsrummet, var öppen för vad som komma skall (saker kan ju knappast bli värre ellerhur?) se din läkare som människa, han är där för din skull, han vill hjälpa just dig, han bryr sig om dig och vill dig väl. Koppla av i den tanken. Han kan bara hjälpa dig om du vill bli hjälpt, och det vill du det vet vi Sophie! Hoppas att dagens möte kändes positivt. Kram Pia Å

    SvaraRadera
  8. Lycka till modiga Sophie ♡♥ // Olivera

    SvaraRadera
  9. Sophie, du är såå stark som gör detta. Tycker du är otroligt modig! Göra ngt som man inte riktigt känner till eller vet hur det fungerar, bara att det förhoppningsvis hjälper.

    Tänker på dig, skickar styrka o mod! Håller din hand imorron när du är där. Du är grym, det kommer gå bra.

    Stooooor kram från Krellan

    SvaraRadera
  10. Tänker på dig å håller din hand..Bamse kram/christel

    SvaraRadera
  11. Så fort som människan utförde detta är inte klokt. Det finns tydligen snabb emdr men det tror jag inte alls på?!
    Nu har jag varit på emdr minst 15 gånger och efter två år i kö, vi har inte ens närmat oss traumat utan är på väg dit.
    Tänker mycket på dig.
    Kram


    SvaraRadera