En blogg från hjärtat på en trasig mamma. I den ena handen, håller jag ett barn, som bor i himlen. I den andra handen håller jag två barn som bor kvar på jorden. En blogg om att tvingas överleva en tragedi av värsta slag.

tisdag 26 februari 2013

EMDR - Andra mötet

Fruktansvärt!
Vill aldrig mer gå dit!

Jag är svår att få i avslappnat läge.
Min kropp och psyke kämpar emot.
Jag förstår fortfarande inte riktigt vad behandlingen går ut på eller hur den ska hjälpa?
Psykologen är självsäker och säger "en behandling till" sen är det nog "klart"!

När jag hamnat i "avslappnat" läge, dvs i emdr (om jag förstår det rätt) ska jag gå igenom olyckan från början till slut, medans psykologen flyttar fingrarna fram och tillbaka framför mina ögon.
Mitt psyke, mina minnen vill inte komma fram i rätt ordningsföljd.
Jag kan inte koncentrera mig, för jag är inte avslappnad och tänker för mycket på att koncentrera mig.
Jag "störs" av olika flashbacks hela tiden.
Och psykologen påpekar gång på gång att behandlingen hjälper inte om det inte är rätt ordningsföljd och att jag bara ska tänka på själva olyckstillfället.
Men min hjärna blandar in annat.
Sekunderna, minuterna efter själva olyckstillfället.
Hemska bilder!
Han förklarar att det är för att det inte är bearbetat!
Jag bryter ihop gång på gång.
Psykologen är "stone-face", försöker tafatt säger nåt tröstande som att "det är förstås smärtsamt att gå igenom"!
Jag känner mig utlämnad till en främling.
Pressad, stressad och värdelös.
Känner inte alls det som han "vill" och säger att jag ska tänka!

Idag har jag sett tåget köra på Tristan över hundra gånger framför mina ögon. Det har jag tvingats "plocka fram", samtidigt som jag fått höra, att behandlingen inte hjälper om jag inte minns och går igenom händelsen i rätt ordning och bara "de värsta" minnesbilderna!

Gör jag detta smärtsamma förgäves då?
Jag kan inte styra mina tankar!!
Jag vet inte vilket som är värst;
- Synen när tåget kör på honom?
- Ljudet när tåget kör på honom?
- Synen av den söndertrasade mössan, innan jag hittat vart han hamnat?
- Synen av mitt barn, liggandes till hälften kvar på spåret, livlös?

Ordna tankarna?
Hur fan gör jag det?

Nästa behandling är imorrn, jag tror jag gör den också, om det fortfarande känns så imorrn när jag vaknar. Men det är nog sista "chansen"!
Tror inte jag klarar mer...

Visst vore det mirakulöst och härligt om den kunde hjälpa mig lite lite på något sätt...
Många hoppas och tror på behandlingen...
Önskar jag kunde ge er ett positivare inlägg.
Men jag tror inte på den.
Jag gjorde det.
Men inte nu längre, inte just nu, inte efter idag!

Men vad vet jag?
Jag utsätter mig en gång till för en sjukt plågsam timme imorrn, sen tar jag beslut därefter!

Tack för all kärlek!






10 kommentarer:

  1. Jag vill skrika rakt ut, vråla ut all ilska och sorg jag känner inom mig. Hur i helvete kunde livet bli så här fel...? Varför fick inte Tristan finnas kvar hos er? Varför ska du och Henrik behöva lida som ni gör?

    I kväll hittar jag bara ord som är för fula och aggressiva att skriva ner. Har inte varit så här hopplöst arg någon gång. Varför?
    Ett andetag i taget hjärtat, vi bär dig när du inte orkar.

    SvaraRadera
  2. Finner inga ord... Kramar om dig genom rymden.
    ❤❤

    SvaraRadera
  3. Skickar mängder av styrkekramar till dig och din familj! ♥♥♥

    SvaraRadera
  4. Mina tankar är hos dig i morgon! Hoppas av ela mitt hjärta att tredje mötet känns bättre...

    SvaraRadera
  5. Ge inte upp! Ge behandlingen fler chanser!
    Kram från en medmänniska.

    SvaraRadera
  6. Det finns verkligen inga ord... Fy vilket helvete!! Ska tänka på dig imorgon...
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Prata igenom allt med din psykolog istället, kanske är det så att du behöver komma lite längre, behöver bearbeta mer innan du kan ge dig på en sådan behandling. I vilket fall, jag är verkligen ledsen att set blev en sådan hemsk upplevelse för dig. Kram Pia Å

    SvaraRadera
  8. Lyssna på din magkänslan, din intuition, utsätt dej inte för något du inte är bekväm i.
    Ditt trauma är ingen "walk-in-the-park"... jag menar att den som får förtroendet att vara inne och rota i dina känslor ska ha på sej om fötterna och veta vad han gör!
    För att koppla av, känna sej trygg måste man väl känna förtroende, kontakt och vara påsamma våglängd?
    Lita på din intuition!
    Stor kram hjärtat! <3

    SvaraRadera
  9. Fy f*n rent ut sagt!
    Det gör ont i hjärtat att läsa dina ord, får en klump av ångest i kroppen. Tänker att det är inget mot vad du känner...varje dag! Önskar så att du slapp, slapp att se dessa bilder spelas upp för dig...om o om igen!
    Håller tummar o tår, skickar massa tankar o styrka till dig o hoppas att det kommer en vändning idag.
    Att du kanske kan få en glimt av att detta kommer hjälpa dig! Huvet är ett komplicerat ställe så jag tänker mig att resan för hjälp oxå blir lite komplicerad.
    Massa kärlek o kramar <3 /Anna

    SvaraRadera
  10. Såhär ska det inte gå till på emdr.
    Det här är inte seriöst alls.
    Man påbörjar sakta och säkert. det kan ta upp till ett år.

    Är det en snabb kurs du hamnat på?

    Kämpa vidare. Du är värd allt gott ju. Kram till dig

    SvaraRadera