En blogg från hjärtat på en trasig mamma. I den ena handen, håller jag ett barn, som bor i himlen. I den andra handen håller jag två barn som bor kvar på jorden. En blogg om att tvingas överleva en tragedi av värsta slag.

tisdag 29 januari 2013

Ingen självklar känsla...

Det är många som försöker att trösta mig ofta med "Tristan är med dig alltid".
Det är förstås omöjligt att vara i närheten att förstå, när man inte upplevt en sån förlust själv.
Och tar inte illa vid mig av er, som försöker trösta, med dessa ord.
Jag vill bara försöka förklara, för det är nämligen ingen självklar känsla eller tro, när man upplever det jag tvingas uppleva.
Jag vet att orden är välmenande och att jag kanske kommer känna det så i framtiden.
Usch, jag hatar att skriva och säga det ordet(framtid).
Men just nu har jag så mycket smärta, ångest och skuld som sitter i vägen i mitt hjärta, min själ och i hela mig, att jag inte kan känna honom.
Det sliter sönder mig.
Men jag kan inte det.
Jag känner honom inte.
Allt det onda tar upp all plats i mig.
Och just nu klarar jag knappt att titta på bilder av honom, för det är alldeles för smärtsamt.
Jag pratar med honom varje dag.
Berättar hur mycket jag älskar och saknar honom.
Hur mycket han fattas varje dag.
Ber honom att hjälpa mig att orka.
Ber honom att fylla mig med sin närvaro.
Ett tecken.
Jag är öppen.
Jag vill känna honom.
Och en gång på alla dessa månader har jag känt honom.
En gång.
All ångest försvann, jag var fullkomligt lugn och harmonisk.
Jag kände honom.
Han var hos mig.
En endaste gång...
Ingen självklar känsla...
Det finns många ord som jag inte kan använda.
Dom är för overkliga.
Gör för ont.
Handlar inte om förnekelse, mer om att det inte bearbetats än (om nånsin?) Dessa bland annat.
• Begravning
• Grav
• Änglabarn
• Änglamamma
Det betyder inte att jag tar illa upp om andra använder dom.
Det betyder att jag är fortfarande på spåret, måndagen den 24 september.
Jag har precis förlorat mitt barn.
Tåget körde på honom.
Där är jag.
Inte längre.
Mitt barn har just dött...

15 kommentarer:

  1. Förstår och respekterar! Underbart fin gammal brudkista, så perfekt för ändamålet. Tänker på dig/Pia Å

    SvaraRadera
  2. All kärlek och respekt till er fina familj! Önskar så att jag kunde göra något för er!

    Stor värmande kram

    SvaraRadera
  3. Tar dig Shopie !I min famn å kramar å kramar å kramar om å om igen/Puss christel

    SvaraRadera
  4. Som vanligt förmedlar du dina tankar och känslor på ett fantastiskt sätt Sophie. Jag, en mamma som inte har förlorat något barn, tänker och säger så "Tristan är med dig". Tror nog att man säger/skriver så för att det är väl det vi alla vill tro och verkligen känna att så är det. Något annat kan inte vara möjligt. Du och Henrik är förenade med Tristan för alltid, ni är hans föräldrar, jag hoppas innerligt att du kommer känna hans närvaro igen hjärtat.

    Kistan blir vacker i dubbel bemärkelse, både dess utsida och insida. Kram!

    SvaraRadera
  5. <3 /många kramar ulrika

    SvaraRadera
  6. Styrkekramar i massor! Tänker på dig/ er varje dag! ♥

    SvaraRadera
  7. När jag varje dag läser dina sköra ord så vill jag alltid skriva något fint till er men jag finner aldrig tillräckligt fina ord. Finner inget som kan trösta tillräckligt. Jag vet ju att inga ord jag skriver kan ge er Tristan tillbaka. Det jag egentligen vill är att ge er en stor KRAM! Därför är det bästa ordet för mig just nu....KRAM KRAM KRAM KRAMMMMM!!! /Jenny

    SvaraRadera
  8. Förstår dig! Man vet att inga ord tröstar, man vet att inget kan ta bort din sorg, smärta och saknad. Någonstans hoppas man att ens ord för en bråkdel på miljonen någonstans kan ge minsta glimt trots att man är medveten om att alla ord är övermäktiga. Som jag alltid skrivit, bara du vet, man gråter, känner med dig och förbannar livets orättvisor men ingen av oss bär och och känner det enorma lass du bär på, ingen ! Ingen förutom du! Men du ska veta att man önskar, man önskar så innerligt att man kunde fördela sorgen och saknaden på oss alla så du slapp ha det så tungt !! Självklart skriver man saker (i god tro!) - för man vill lindra .. Eller iallafall försöka ! Och man är rädd att skriva fel men vill heller inte skriva ingenting för man vill så gärna på ngt sätt hjälpa till, men det kan bli så fel, så bra att du då skriver som du nu gjort... Jag brukar därför istället skriva VI är med dig, okända som kända medmänniskor ,, vi är med dig och önskar dig allt väl .. Ord kan vara så mäktiga och kan också därför även bli så fel även när syftet är gott. Det finns inga ord som tröstar en sån här tragisk förlust, inga.... Man hoppas bara kunna ge dig ngn form av vetskap att vi är så många som tänker på dig. Mitt hjärta värker verkligen för dig. Kistan du köpt och lagt det närmsta du har i var så vackert. Glömmer aldrig orden ngn en gång sa till mig när en vän till mig gick bort "jag sörjer dig hellre än att aldrig upplevt dig". Tänker på meningen ofta... Sänder all min värmde till dig och din fina familj. Ständigt i mina ta kar. Kramar /Camilla

    SvaraRadera
  9. Kära Sofie.

    Vi känner inte varandra jag och du. Vi hälsar på varandra och bor nära varandra.
    Jag känner med er smärta, jätte mycket. Vi har inte samma erfarenhet som ni har.
    Men jag har en erfarenhet, jag bär på sorg.

    Jag är så trött på alla komentarer genom åren, han kommer alltid vara B, eller han är bra som han är, det blir lättare med åren osv...
    Jag har min son kvar.. Men allt blev inte som jag planerade..

    Folk kan vara väldigt okänsliga, jag vet. Väldigt klumpiga och frågvisa, har ingen förståelse..har ingen aning om hur det känns..hur kämpigt det är..dag som natt.
    Ständig oro och ångest..

    Folk, vänner och familj pratar..till och med dom närmsta..
    Dom förstår inte min oro, hur slut jag är..ingen sömn år efter år.

    Jag måste stå upp för min son, se till att han får vara så mycket som möjligt som andra barn. Familjen kommer i första hand, mina barn. Och vill dom sedan prata om vilken fruktansvärd människa jag är, så får dom göra det.

    Folk kommer alltid att prata. Somliga mår bra av det. Speciellt på en mindre ort.

    Min son B fick diabetes när han var 11 månader..när han var närmare 4 år fick han diagnosen autism...min son..min vackra pojke..

    I alla år har vi kämpat...

    Min sorg är inte i närheten av Er Sofie och Henrik..
    Men jag vet hur kämpigt det är att man måste vara stark för andra,syskon...Som ni för Tekla. B har en tvilling syster..och två andra mindre.

    Nej, fy vad orättvist det är. Ni har varit med om något så fruktansvärt.

    Ni fina människor jag sett ute på promenad. Jag såg vilka fina föräldrar ni är. Jag såg vilken fin pojke Tristan var...så vacker och ödmjuk.

    Min dotter som är i Tristans ålder och kände Tristan från dagis sa till mig för några dagar sedan..
    Mamma, nu har jag inte sett Tristan på jätte länge..jag minns hans fina hår, det var brunt..tänk att hon minns hans hår..(och det var fint:)Jag vet att jag kommer träffa honom igen Mamma..

    Hela vår familj sörjer mer er.. önskar det hade varit annorlunda. Önskar vi kunde göra något för att hjälpa er.

    Jag vill bara säja, att ni är fantastiska människor...ta hand om er och er familj.
    Det viktigaste är kärleken till varandra.

    Kram, Linda.

    P.s.Tryck då bara på delete om ni vill..

    SvaraRadera
  10. Känner sån otrolig sorg för er skull, skulle göra allt som står i min makt om det hade hjälpt. Du skriver att du känt av Tristan vid ett tillfälle. Jag undrar om du vill beskriva den situationen närmare, tycker det är fantastiskt och om du mår bra av det hoppas jag att det blir fler sådana tillfällen såklart! Vid vilket tillfälle var det han kom till dig, vad gjorde du just då o s v?
    Kram från en medmänniska

    SvaraRadera
  11. Jag hoppas att du får känna Tristans närhet igen snart.

    SvaraRadera